Blended Intensive Programme (BIP)

Blended Intensive Programme je nový formát v rámci Erasmus+ programu. Jde o krátkodobý mezinárodní kurz, který kombinuje prezenční výuku v zahraničí (5–30 dní) s online spoluprací. Výuka využívá moderní a interaktivní metody.

Do programu se mohou zapojit vysoké školy buď jako partneři (vysílají účastníky), nebo jako organizátoři (vytvářejí program).

Základní pravidla programu BIP

  • Minimálně tři partnerské vysoké školy s ECHE ze tří různých programových zemí
  • Kombinace: fyzická část (5–30 dní) + virtuální složka (délka není určena, ale je povinná)
  • Fyzická i virtuální část musejí být realizovány v rámci projektového období. Virtuální část může proběhnout před, během nebo po fyzické složce
  • Každý BIP musí přinést studentům minimálně 3 ECTS kredity
  • Program musí být založen na platné meziinstitucionální dohodě
  • Minimálně 10 účastníků z partnerských (vysílajících) škol
  • Studenti/zaměstnanci z pořádající školy se mohou také účastnit, ale nepočítají se do minimálního počtu
  • Stejný BIP (= stejný název, program, partneři, výsledky BIP) lze realizovat jen jednou za danou výzvu

Zapojení ZČU jako partnera

Účastníky BIP, který pořádá zahraniční instituce, mohou být studenti všech stupňů studia, akademičtí i administrativní pracovníci. O zapojení konkrétních osob rozhoduje daná součást na základě výběrového řízení. Komunikaci s partnerskými univerzitami včetně nominace zajišťuje daná fakulta.

Náklady spojené s touto novou formou mobilit se dělí na pobytové (1.-14. den: 79,- EUR/den a 15.-30. den: 56,- EUR/den) a cestovní náklady dané vzdálenostním pásmem Erasmus+ kalkulačky.

Z hlediska financování může nastat jedna ze dvou variant:

  1. „zero grant“ – účastník BIP si pokryje náklady na pobyt z vlastních zdrojů případně interních zdrojů vysílající součásti, přičemž pro potřeby organizátora BIP mu bude na International Office standardní cestou vydány všechny potřebné dokumenty na mobilitu.
  2. hrazená mobilita z finančních zdrojů Erasmus+ – účastník dostane finanční podporu na mobilitu dle pravidel financování v dané výzvě. V případě, že finanční podpora zcela nepokryje náklady spojené s výjezdem, předpokládá se finanční spoluúčast účastníka.

Období online mobility není ze strany programu Erasmus+ finančně podpořeno. Finanční podpora je přiznána pouze za období fyzické mobility.

Množství podpořených BIP výjezdů v dané výzvě se odvíjí od přiděleného rozpočtu Erasmus+. Standardně jsou však preferovány semestrální pobyty studentů.Add your text

Zapojení ZČU jako organizátora

  • Organizace probíhá na úrovni jednotlivých fakult
  • Na základě návrhu programu získává fakulta financování z Erasmus+
  • Program musí být připraven ve spolupráci se zahraničními partnery a dodržet podmínky programu

Organizátorovi BIP, je zpravidla přiděleno financování ve výši 3 800 EUR. Konkrétní částku je nutné ověřit u IO, vždy záleží na aktuální výši schválených prostředků od DZS. Tyto prostředky jsou určeny na přípravu, návrh, rozvoj, koordinaci, realizaci a následné vyhodnocení programu BIP, konkrétně na:

  • tvorbu studijních materiálů
  • pronájem prostor a techniky
  • komunikační aktivity, překlad a tlumočení
  • přípravné schůzky a administrativní úkoly
  • občerstvení během programu (např. káva, drobné pohoštění)
  • výlety a exkurze zahrnuté do programu
  • odměny pro vyučující, školitele a administrativní pracovníky

Přidělené finanční prostředky NELZE použít na úhradu cestovních a pobytových nákladů účastníků BIP. Ti jsou hrazeny ze svých vysílajících institucí.

Organizace BIP – Krok za krokem

  1. Návrh projektu – Organizátor BIP vyplní formulář návrhu projektu (viz odkaz ke stažení níže).
  2. Schválení projektu – Vyplněný formulář je zaslán na International Office (IO) ke schválení vedoucí IO.
  3. Podepsání vícestranné smlouvy – Pro realizaci programu musí být podepsána vícestranná smlouva s partnerskými institucemi. Platné jsou však i již uzavřené smlouvy Erasmus (pokud ve smlouvě BIP nebyl zahrnut, je nutné vytvořit dodatek dané smlouvy). V případě zahrnutí nového partnera do BIP je nutné vyplnit novou smlouvu (vzor smlouvy je k dispozici ke stažení), podepsat (ideálně elektronickým podpisem) na partnerských školách a poté předat k podpisu na IO ZČU. IO následně zaregistruje BIP program v databázi Beneficiary Module Evropské komise, kde je mu přiděleno jedinečné ID.
  4. Přidělení financí – Fakulta/katedra vytvoří zakázku přímo pro daný BIP a IO na ni převede přidělené finanční prostředky.
  5. Administrativa – Mezinárodní účastníky BIP vybírají partnerské univerzity, které je také registrují v Beneficiary Module k organizovanému BIP. Studenti musí být také zapsáni v systému STAG před začátkem programu – stejný postup jako u semestrálních mobilit. Learning Agreements mezinárodních studentů schvalují proděkani pro studium a/nebo mezinárodní vztahy příslušné fakulty (opět stejný průběh jako u SMS).
  6. Příprava a realizace projektu – Příprava a realizace projektu je na samotném organizátorovi. Referent na IO zde plní funkci konzultační, případně kontrolní ohledně plnění pravidel BIP ze stranu projektu Erasmus+.
  7. Hodnocení a vyúčtování projektu – Všichni účastníci BIP musí danou mobilitu evaluovat pomocí zaslaného dotazníku. Organizátor následně předloží IO finanční vyúčtování projektu a návrh závěrečné zprávy, kde popíše výstupy realizovaného BIP.  Referent na IO vše finalizuje a následně finální zprávu nahraje do Beneficiary Modulu.